Ostatnia aktualizacja
18.05.2024 15:33

Osób online: 4

stat4u



Statut





§ 1


1. Nazwa przedszkola: PRZEDSZKOLE NR 3



1) Przedszkole Nr 3 jest przedszkolem publicznym.

2) Siedziba przedszkola znajduje się w Wolsztynie przy ulicy Kusocińskiego 2



2. Przedszkole jest placówką opiekuńczo-wychowawczą, działającą na zasadach jednostki budżetowej Uchwała Nr 14/133/99 Rady Miejskiej w Wolsztynie z dnia 29 grudnia 1999r.



3. Organem prowadzącym jest Gmina Wolsztyn.

Zapewnia ona utrzymanie przedszkola, kadrowe i organizacyjne warunki do pełnej realizacji programów wychowania lub ich zadań statutowych.



4. Obsługę administracyjno-biurową organizuje i prowadzi Gminny Zespół

Obsługi Ekonomicznej i Administracyjnej Oświaty w Wolsztynie.



5. Organem nadzorującym jest Wielkopolski Kurator Oświaty w Poznaniu.

6. Przedszkolu może być nadane imię przez organ prowadzący na wniosek rady pedagogicznej.







§ 2



1. Przedszkole realizuje cele i zadania określone w Ustawie o Systemie Oświaty oraz wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych a w szczególności na podstawie programowej wychowania przedszkolnego koncentrując się na:

1) wielostronnym wspomaganiu rozwoju dziecka

2) budowaniu systemu wartości

3) umożliwianiu dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej

4) rozwijaniu umiejętności społecznych dzieci

5) trosce o zdrowie i bezpieczeństwo dzieci

6) sprawowaniu opieki nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb i możliwości przedszkola poprzez indywidualizację oddziaływań oraz stałą współpracę z rodzicami, organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi

7) współdziałaniu z rodziną poprzez wspomaganie ich w wychowaniu dzieci a także rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole

8) w miarę potrzeby umożliwieniu kontaktu ze specjalistami z Powiatowej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej i udzielaniu informacji o dziecku aktualnie uczęszczającym do przedszkola na pisemną prośbę rodziców (opiekunów prawnych dziecka)

9) diagnozowaniu dzieci i gromadzenie informacji w formie pisemnej i zebranej dokumentacji o dziecku

10) tworzeniu warunków do twórczego działania i uczenia dzieci poprzez zabawę jako podstawową formę aktywności dziecka w przedszkolu

11) dla dzieci wymagających zajęć logopedycznych, korekcyjno-kompensacyjnych lub terapeutycznych na prośbę rodziców istnieje możliwość organizowania ich w przedszkolu po uzyskaniu zgody organu prowadzącego.

12) zajęcia te prowadzone są przez nauczycieli posiadających wymagane kwalifikacje

2. Przedszkole umożliwia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości

narodowej, etnicznej, religijnej i językowej:

1) prowadząc zajęcia w języku polskim

2) wprowadzając w zajęcia treści związane z historią, geografia i kulturą

naszego kraju

3) pielęgnując tradycje polskie;

4) prowadząc nauczanie religii (katechezę) w ramach planu zajęć przedszkolnych dla dzieci, których rodzice lub opiekunowie wyrażają takie życzenie w najprostszej formie oświadczenia, (w tym czasie dzieci nie uczęszczające na religię mają zapewnioną opiekę innego nauczyciela).

3. Sposób realizacji zadań przedszkola. Przedszkole:

1) wspomaga i ukierunkowuje indywidualny rozwój dziecka dostosowując treści, metody i organizację pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej do potrzeb, możliwości rozwojowych i zainteresowań dziecka, w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym;

2) wspomaga wychowawczą rolę rodziny poprzez:

a) pomaganie w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej,

b) informowanie na bieżąco o postępach w rozwoju i zachowaniu dziecka w ramach wyznaczonych dni przez nauczycielki w poszczególnych oddziałach

c) uzgadnianie wspólnie z rodzicami kierunków i zakresu zadań realizowanych w przedszkolu i poszczególnych oddziałach;

3) zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej;

4) tworzenie warunków umożliwiających dziecku osiągnięcie "gotowości szkolnej" w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa,

4. Przedszkole stwarza warunki do realizacji celów wychowania przedszkolnego poprzez:

1) kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych,

2) kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych, wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku,

3) wspomaganie rozwoju mowy dzieci

4) wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia

5) wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci

6) wdrażanie dzieci o dbałość o bezpieczeństwo własne oraz innych

7) wychowanie przez sztukę

8) wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych

9) pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń

10) wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt

11) wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną

12) kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania

13) nauczyciele przedszkola zobowiązani są również do prowadzenia z dziećmi indywidualnej pracy profilaktycznej, stymulującej, kompensacyjnej, korekcyjnej.

5. Szczegółowe zadania przedszkola i sposób ich realizacji ustalone są w Rocznym Planie Pracy Przedszkola i planach pracy poszczególnych oddziałów przedszkola.

6. Przedszkole realizuje swoje cele i zadania we współdziałaniu z rodzicami lub opiekunami dziecka.



7. Przedszkole realizuje zadania wynikające z ustawy a także wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych poprzez organizowanie przez nauczycieli pracy z całą grupą dzieci, zespołowo lub indywidualnie, w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego, stosując różnorodne metody i formy pracy z dzieckiem zaczerpnięte z różnorodnych koncepcji pedagogicznych.



7a. Przedszkole organizuje pomoc psychologiczno - pedagogiczną dla dzieci o szczególnych uzdolnieniach oraz dzieci, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebne są pomoc i wsparcie zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 17.11.2010r w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno - pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

1) pomoc psychologiczno - pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola

na wniosek osób wskazanych w rozporządzeniu

2) dyrektor powołuje zespół w skład którego wchodzą nauczyciele

wychowawcy i specjaliści, oraz wyznacza osobę koordynującą pracę

zespołu w celu udzielenia dziecku i jego rodzicom pomocy

psychologiczno pedagogicznej zgodnie z rozporządzeniem

3) dyrektor przedszkola informuje na piśmie rodziców dziecka o ustalonych

formach, sposobach i okresie udzielania pomocy oraz wymiarze godzin

w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane

4) zespół współpracuje z rodzicami dziecka oraz z instytucjami

zewnętrznymi zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem





8.Zakres i sposób wykonywania zadań opiekuńczych przedszkola:

1) Opiekę nad dziećmi w trakcie ich pobytu w przedszkolu sprawują nauczyciele, którzy są odpowiedzialni za ich bezpieczeństwo i higieniczne warunki pobytu;

a) rozkład dnia w przedszkolu uwzględnia proporcje zagospodarowania czasu zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego

b) dzieci mają zapewniony odpoczynek w określonej formie: dzieci młodsze - leżakowanie, dzieci starsze - ćwiczenia relaksacyjne, uspokajające czytanie utworów literatury dziecięcej;

c) wyposażenie i urządzenie sal i innych pomieszczeń jest zgodne z obowiązującymi przepisami BHP

d) sale zajęć są kilkakrotnie wietrzone w ciągu dnia - w razie potrzeby także w trakcie zajęć;

e) co najmniej 1/5 czasu pobytu dziecka w przedszkolu lub 1/4 czasu w przypadku dzieci młodszych codziennie dzieci spędzają na świeżym powietrzu.

f) w salach zajęć powinna być zapewniona temperatura co najmniej +15oC. W przypadku niemożności zapewnienia w salach zajęć temperatury +15oC, dyrektor przedszkola może zawiesić czasowo zajęcia po powiadomieniu organu prowadzącego przedszkole;

g) jeśli miejsce, w którym mają być prowadzone zajęcia, lub stan znajdujących się w nim urządzeń technicznych może stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa dzieci, nauczyciel obowiązany jest nie dopuścić do zajęć lub przerwać wyprowadzając dzieci z miejsca zagrożenia oraz powiadomić o tym niezwłocznie dyrektora przedszkola;

h) teren zabaw wokół budynku przedszkolnego jest ogrodzony;



d) w przypadku choroby zakaźnej dziecka, choroby pasożytniczej np. wszawicy itp. rodzice zobowiązani są powiadomić nauczycielkę a po zakończeniu leczenia dyrektor może zażądać przedłożenia zaświadczenia o zdolności dziecka do pobytu w przedszkolu;

e) w przedszkolu nie są stosowane wobec dzieci żadne zabiegi lekarskie i nie podaje się żadnych lekarstw

2) Za bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu dziecka w przedszkolu, a także po za jego terenem w czasie obowiązujących godzin pracy i zastępstw odpowiedzialny jest nauczyciel

3) Osoby prowadzące zajęcia dodatkowe w przedszkolu organizowane na prośbę rodziców są w równej mierze odpowiedzialne za bezpieczeństwo dzieci jak nauczyciel prowadzący grupę.

4) W czasie zajęć wymagających większego zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom dodatkową opiekę sprawuje woźna oddziałowa i pomoc nauczyciela

5) Nauczyciel opuszcza oddział dzieci w momencie przyjścia drugiego nauczyciela i przekazaniu informacji o wszystkich sprawach dotyczących dzieci

6) W trakcie zajęć poza terenem przedszkola nauczyciel jest odpowiedzialny za zorganizowanie bezpiecznego wyjścia dzieci, wyznacza on osobę, która będzie wraz z nią sprawować opiekę nad dziećmi (1 osoba dorosła na 15 dzieci, poza miejscowością 1 opiekun na 10 dzieci). Szczegółowe warunki sprawowania opieki i zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa na spacerach i wycieczkach reguluje Instrukcja Bezpieczeństwa Dzieci - rozdział II

7) Osobą uprawniona do prowadzenia wycieczki przedmiotowej i

krajoznawczej jest nauczyciel

a) każda wycieczka powinna być organizowana zgodnie z ogólnym regulaminem wycieczek i spacerów obowiązujących w przedszkolu;

b) każdy wyjazd na wycieczkę musi być zgłoszony na druku :karta wycieczki";

c) z ogólnym regulaminem wycieczek i spacerów muszą być zapoznani rodzice;

d) rodzice wyrażają pisemną zgodę na udział dziecka w wycieczce

e) w trakcie wyjść dzieci poza teren przedszkola nauczyciel zobowiązany jest do ścisłego przestrzegania przepisów o ruchu drogowym i zapoznawania z nimi dzieci przed wyjściem w teren;

f) każdy nauczyciel wychodząc z dziećmi poza teren przedszkola jest zobowiązany do każdorazowego odnotowania tego faktu w zeszycie wyjść z dziećmi;

g) przed każdym wyjściem do ogrodu przedszkolnego, teren musi być sprawdzony przez nauczyciela lub innego pracownika przedszkola;

8) Zasady organizacji zastępstw za nieobecnego nauczyciela:

a) zastępstwa za nieobecnego nauczyciela ustala wicedyrektor, dyrektor lub wyznaczony nauczyciel

b) zastępstwa odnotowywane są w zeszycie zastępstw i w dzienniku zajęć przedszkola

c) w oddziałach zamiejscowych zastępstwa za nieobecnego nauczyciela organizowane są w oparciu o zawarte porozumienia z dyrektorem szkoły



9. Dzieciom, którym z powodu warunków rodzinnych lub losowych potrzebna jest stała bądź doraźna pomoc materialna, może być taka pomoc udzielona:

1) Dyrektor przedszkola może o taką pomoc wystąpić do właściwego dla miejsca zamieszkania dziecka Ośrodka Pomocy Społecznej;

2) o udzielenie pomocy zwraca się osobiście do Ośrodka Pomocy Społecznej rodzic lub opiekun; dyrektor przedszkola zobowiązany jest w tym przypadku do udzielenia wszechstronnej informacji lub pomocy w załatwieniu sprawy;

3) jednorazowej pomocy materialnej może udzielić na wniosek rodzica lub opiekuna dziecka, lub z własnej inicjatywy rada rodziców z własnych środków lub organizując akcje na rzecz będącego w potrzebie.

10. Zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola

1) Dziecko jest przyprowadzane i odbierane z przedszkola w godzinach pracy placówki zgodnie z zatwierdzonym przez organ prowadzący arkuszem organizacji

2) Rodzice, prawni opiekunowie i osoby upoważnione przez rodziców są odpowiedzialne za bezpieczeństwo dziecka w drodze do przedszkola i z przedszkola do domu.



11. Dziecko musi być przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez:

1) rodziców lub opiekunów prawnych;

2) upoważnioną przez nich na piśmie osobę pełnoletnią zapewniającą pełne bezpieczeństwo;

3) osoby wymienione w punktach 1) - 2) muszą być trzeźwe;

4) w razie zauważenia przez personel przedszkola, że osoba upoważniona przez rodzica lub sam rodzic jest w stanie nietrzeźwym lub nie może z innych przyczyn zapewnić bezpieczeństwa dziecku, dziecko nie będzie wydane z przedszkola, a nauczyciel lub inna osoba z personelu niezwłocznie skontaktuje się z rodzicami, drugim rodzicem lub osobami upoważnionymi przez rodziców w celu osobistego odebrania przez nich dziecka z przedszkola.

5) Podczas przyprowadzania dziecka do przedszkola rodzice są zobowiązani doprowadzić dziecko do Sali i przekazać pod opiekę nauczyciela, dopiero od tego momentu dziecko znajduje się pod opieką przedszkola, które odpowiada za bezpieczeństwo dziecka.

6) Podczas odbierania dziecka z przedszkola, rodzic przejmuje opiekę nad dzieckiem w momencie przywitania się z dzieckiem

7) Jeżeli dziecko nie zostanie odebrane po upływie czasu pracy przedszkola, nauczyciel ma obowiązek powiadomić o tym telefonicznie rodziców dziecka lub osoby upoważnione przez rodziców do odbioru dziecka. W przypadku gdy nie można się skontaktować z rodzicami, osobami upoważnionymi do odbioru dziecka nauczyciel oczekuje z dzieckiem w przedszkolu przez jedną godzinę. Po upływie tego czasu powiadamia komisariat policji o niemożliwości skontaktowania się z rodzicami (w wypadku zaistniałej sytuacji nauczyciel sporządza notatkę z podjętych działań do momentu przekazania dziecka policji i o sytuacji powiadamia dyrektora

8) szczegółowe zasady dotyczące przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola przez rodziców (prawnych opiekunów lub upoważnioną przez nich osobę) reguluję wewnętrzna instrukcja obowiązująca wszystkich pracowników przedszkola i rodziców.

9) Podczas uroczystości przedszkolnych z udziałem rodziców lub dziadków opiekę nad dziećmi przejmują rodzice lub dziadkowie po części artystycznej (występy dzieci) i złożeniu życzeń

10) Na zajęciach warsztatowych opiekę nad dziećmi sprawują rodzice



§ 3



1. Organami przedszkola są:

1) Dyrektor przedszkola

2) Rada pedagogiczna

3) Rada rodziców

2. Dyrektor przedszkola działa zgodnie z przepisami prawa i statutem a w szczególności:

1) kieruje bieżącą działalnością przedszkola i prezentuje je na zewnątrz;

2) sprawuje nadzór pedagogiczny poprzez:

a) opracowanie na każdy rok szkolny planu nadzoru pedagogicznego i przedstawienie go radzie pedagogicznej a na koniec roku szkolnego przedstawienie radzie pedagogicznej i radzie rodziców wniosków ze sprawowanego nadzoru

b) dokonywanie oceny pracy nauczycieli i ich dorobku zawodowego w związku z uzyskaniem kolejnych stopni awansu zawodowego

c) tworzenie warunków do współdziałania rady pedagogicznej i organizowania form wewnątrz przedszkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli

d) gromadzenia informacji o pracy nauczycieli w celu dokonania oceny ich pracy, według zasad określonych w odrębnych przepisach

3) przygotowuje arkusz organizacji przedszkola i przedstawia go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu;

4) realizuje uchwały rady pedagogicznej, w ramach ich kompetencji stanowiących

5) podaje do publicznej wiadomości do 31 marca, zestaw programów wychowania przedszkolnego, które będą obowiązywać od początku następnego roku szkolnego

6) w zakresie spraw finansowych:

a) opracowuje plan finansowy przedszkola

b) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a tak że administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę przedszkola

7) odpowiada za dydaktyczny i wychowawczy , poziom przedszkola;

8) sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza warunki do harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działanie pro zdrowotne:

9) zapewnia pomoc nauczycielom w realizacji ich zadań i ich doskonaleniu zawodowym lub podnoszeniu kwalifikacji;

10) zapewnia, w miarę możliwości, odpowiednie warunki organizacyjne do realizacji zadań wychowawczo-dydaktycznych i opiekuńczych:

11) przewodniczy radzie pedagogicznej;

12) realizuje zadania zgodnie z uchwałami rady pedagogicznej oraz zarządzeniami organów nadzorujących przedszkole:

13) ma prawo do wstrzymywania uchwał rady pedagogicznej, jeśli są one niezgodne z prawem oświatowym;

14) współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych;

15) zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola;

16) może w drodze decyzji skreślić wychowanka z listy wychowanków, w przypadkach określonych w §16 ust.13, pkt. 1-4; decyzja o skreśleniu podejmowana jest na podstawie uchwały rady pedagogicznej;

17) przyznaje nagrody (regulamin przyznawania nagród) oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom przedszkola;

18) występuje z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników przedszkola;

19) współpracuje z radą pedagogiczną i radą rodziców;

20) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych;



3. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji zadań statutowych dotyczących wychowania opieki i kształcenia.

1) w skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w placówce, dla których Przedszkole Nr3 jest głównym zakładem pracy;



2) w zebraniu rady pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej;

3) zebrania rady pedagogicznej mogą być organizowane z inicjatywy:

a) przewodniczącego

b) organu sprawującego nadzór pedagogiczny

c) co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej

d) zgodnie z terminarzem i bieżącymi potrzebami przedszkola

4) przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola;

5) rada pedagogiczna prowadzi protokolarz, w którym protokołowane są zebrania rady

6) uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola;

7) przedstawia swoje stanowisko w formie uchwał, wniosków i opinii;

8) uchwały rady pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy jej członków - dotyczy to również wniosków i opinii;

9) do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:

a) zatwierdzanie planów pracy przedszkola,

b)podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu,

c) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola;

d) opracowanie i zatwierdzanie regulaminów przedszkolnych o charakterze wewnętrznym

e) podjęcie uchwały w sprawie ustalenia zestawu programów wychowania przedszkolnego

10) rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:

a) organizację pracy placówki, w tym tygodniowy rozkład zajęć,

b) projekt planu finansowego przedszkola,

c) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień

d) propozycje dyrektora przedszkola w sprawach przydziału stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,

e) kandydatów do powierzenia im funkcji kierowniczych w przedszkolu

11) rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu przedszkola oraz jego zmiany i zatwierdza je uchwałą;

12) podejmuje uchwały w sprawie skreślania dziecka z listy wychowanków;

13) rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela z funkcji dyrektora

14) nauczyciele zobowiązani są do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste dzieci lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.





4. Rada Rodziców jest społecznie działającym organem przedszkola i stanowi reprezentację ogółu rodziców dzieci,

1) członkowie rady rodziców powoływani są na pierwszym ogólnym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym

2) radę rodziców tworzą przedstawiciele rad oddziałowych, rodzice danego oddziału wybierają w głosowaniu tajnym jednego przedstawiciela do 30 września każdego roku.

3) rada rodziców wybiera prezydium rady oraz uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola

4) rada rodziców w szczególności:

a) współdziała z przedszkolem w celu ujednolicenia oddziaływań na dzieci

przez rodzinę i przedszkole;

b) uczestniczy w życiu przedszkola przyczyniając się do podnoszenia jakości pracy przedszkola i zaspakajania potrzeb dzieci;

c) ma prawo do opiniowania statutu przedszkola i wnoszonych do niego

zmian

d) ma prawo do przedstawiania wniosków w sprawie planu pracy przedszkola;

e) ma prawo do przedstawiania swojej opinii dotyczącej oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu, w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie dorobku zawodowego nauczyciela;

f) ma prawo do wyrażania opinii na temat funkcjonowania przedszkola do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad placówką i organu prowadzącego;

g) ma prawo do występowania do rady pedagogicznej i dyrektora przedszkola z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw placówki;

5) zebrania rady rodziców są protokołowane;

6) w posiedzeniach rady rodziców uczestniczyć może z głosem doradczym dyrektor przedszkola;

7) do udziału w posiedzeniach rady rodziców zaproszone mogą być inne osoby z głosem doradczym;

8) w celu wspierania działalności statutowej przedszkola rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców lub innych źródeł, zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin rady rodziców





5. Zasady współdziałania ze sobą organów przedszkola.

1) Organy przedszkola mogą na wzajem kierować do siebie wnioski, opinie dotyczące wszystkich spraw przedszkola.

2) Organy mogą spotykać się na wspólnych zebraniach przynajmniej jeden raz w roku.

3) Organy przedszkola mogą zapraszać przedstawicieli innych organów na swoje posiedzenia w celu zorganizowanego współdziałania w realizacji planu pracy przedszkola, zasięgnięcia opinii innego organu w sprawie organizacji imprez, organizacji pracy placówki i prawidłowego funkcjonowania przedszkola, a także w celu bieżącej wymiany informacji pomiędzy organami przedszkola o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach.

4) Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest dyrektor przedszkola, który zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji i umożliwia bieżącą wymianę informacji.





6. Sposób rozwiązywania sporów między organami:

1) Organy przedszkola działają zgodnie z prawem.

2) Podstawową zasadą jest ugodowe rozwiązywanie konfliktów. Rozmowa na temat spornych spraw i wspólne znalezienie drogi wyjścia z problemu.

3) Sprawy sporne między organami rozstrzyga dyrektor przedszkola, związki zawodowe, organ prowadzący; uwzględniając zakresy kompetencji tych organów.

Konflikty :

- dzieci-dzieci ; rozstrzyga nauczyciel,

- dzieci- nauczyciel ; rozstrzyga dyrektor,

- nauczyciel - rodzic ; rozstrzyga dyrektor,

- nauczyciel - nauczyciel ; rozstrzyga dyrektor i przedstawiciel związków,

- nauczyciel - dyrektor ; związki i organ nadzorujący.

4) Wszystkim stronom konfliktu przysługuje od rozstrzygniętego sporu,

Odwołanie w formie pisemnej w ciągu czternastu dni do dyrektora przedszkola.







§ 4







1. Statut przedszkola określa organizację przedszkola w obrębie § 5-10.





§ 5







1. Podstawowa jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z nie więcej jak 25 dzieci, w zbliżonym wieku. Zasady doboru dzieci mogą uwzględniać zainteresowania dzieci, ich potrzeby, uzdolnienia, rodzaj i stopień niepełnosprawności, jak również pokrewieństwo.

2. Liczba dzieci w oddziale nie może przekroczyć 25.

3. Liczba dzieci w oddziale integracyjnym w przedszkolu ogólnodostępnym powinna wynosić od 15 do 20, w tym od 3 do 5 dzieci niepełnosprawnych

4. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego przedszkole, liczba dzieci w oddziale może być niższa od liczby określonej w ust. 2 i 3.









§ 6







1. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o przedszkolny zestaw programów, który jest zatwierdzony do realizacji przez dyrektora przedszkola po uzyskaniu pozytywnej opinii rady pedagogicznej i rady rodziców.



2. Godzina zajęć dla nauczyciela w przedszkolu trwa 60 minut.



3. Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) w przedszkolu mogą być organizowane zajęcia dodatkowe.



4. Czas zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć umuzykalniających, nauki języka obcego, religii, zajęć rewalidacyjnych (jeśli takie będą prowadzone), powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić w określonej aktywności:

1) z dziećmi w wieku 3 do 4 lat - około 15 minut,

2) uchylony

3) z dziećmi w wieku 5 lat - około 30 minut



5. Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.



6. Uchylony





§ 7





1. Przedszkole nr 3 jest przedszkolem wielooddziałowym

2. Przedszkole posiada warunki do działania 5-ciu oddziałów pobytu całodziennego i 2-óch oddziałów 5-cio godzinnych działających w jednej sali w systemie dwu zmianowym.

3. W uzasadnionych przypadkach mogą być utworzone oddziały zamiejscowe zlokalizowane w szkołach wiejskich za zgodą organu prowadzącego, jeżeli organ prowadzący zapewni dyrektorowi przedszkola warunki sprawowania bezpośredniego nadzoru nad tymi oddziałami.

4. Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada:

1) 6 sal zajęć z czego 5 o powierzchni 66m i 1 o powierzchni 60m

2) salę zabaw do zajęć muzyczno-ruchowych, językowych o powierzchni 66m.

3) pomieszczenia administracyjno-gospodarcze, tj. gabinet dyrektora, biuro intendentki, pokój nauczycielski, łazienki, szatnię, kotłownię,

4) zaplecze gospodarcze, kuchni i zaplecze kuchenne z wszystkimi wymaganymi pomieszczeniami, magazynami i zapleczem socjalnym dla pracowników.





5. Dzieci mają możliwość codziennego korzystania z ogrodu przedszkolnego o pow.4000 m2 z odpowiednio dobranymi urządzeniami, dostosowanymi do wieku dzieci. Jest to teren ogrodzony.







§ 8





1. Szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora przedszkola. Arkusz organizacji zatwierdza organ prowadzący przedszkole.

2. Dzienny czas pracy przedszkola ustalony przez organ prowadzący z uwzględnieniem przepisów w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego, określa na każdy rok szkolny projekt organizacyjny przedszkola. Czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego nie może być krótszy niż 5 godzin dziennie.

2a. Czas przeznaczony na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę ustala się na 5

godzin dziennie od 8.00 do 13.00 dla oddziałów 9-godzinnych i od 7.00 do 12.00

lub od 12.00 do 17.00 dla oddziałów 5-godzinnych pracujących zmianowo

2b. Dodatkowe świadczenia wykraczające poza podstawę programową

realizowane są poza godzinami wyznaczonymi na realizację podstawy

programowej i obejmują m.in.:

1) realizowanie zadań opiekuńczo-wychowawczych w zakresie:

a) fachowej opieki pedagogicznej

b) adaptacji dzieci w środowisku przedszkolnym

c) rozwijania zdolności twórczych

d) wspierania indywidualnych zainteresowań

2) organizowanie zajęć sportowych i imprez okolicznościowych,

3) prowadzenie zajęć relaksacyjno - wyciszających

4) zapewnienie bezpieczeństwa i opieki podczas pobytu dzieci w przedszkolu w

czasie:

a) zajęć terapeutycznych i profilaktycznych z udziałem logopedy i innych

specjalistów,

b) gier i zabaw ruchowych na świeżym powietrzu,

c) zajęć z religii z udziałem nauczyciela katechety





3. Arkusz organizacji przedszkola określa:



1) liczbę i czas pracy poszczególnych oddziałów,

2) liczbę pracowników przedszkola w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze,

3) ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole.





§ 9





1. Organizację pracy przedszkola w ciągu dnia określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, określonej w §5 ust. 2 oraz oczekiwań rodziców (prawnych opiekunów).



2. Oddziały pobytu 5-cio godzinnego posiadają własne ramowe rozkłady dnia

dostosowane do potrzeb wychowanków.







3. Nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia z uwzględnieniem potrzeb, zainteresowań i propozycji dzieci, w oparciu o podstawę programową wychowania i przyjęty program wychowania przedszkolnego zachowując właściwą proporcję czasową .

4. Część codziennych zajęć zgodnie z podstawą programową, zasadami higieny i potrzebami zdrowotnymi dzieci odbywa się na powietrzu.







§ 10





1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący.



2. Przedszkole czynne jest pięć dni w tygodniu od poniedziałku do piątku, przy czym:

1) dzienny czas pracy przedszkola ustalany jest przez organ prowadzący na wniosek Dyrektora przedszkola i Rady Rodziców w oparciu o zgłoszenia rodziców w kartach zgłoszeń dzieci do przedszkola, w tym czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego nie jest krótszy niż 5 godzin dziennie. Dzienny czas pracy przedszkola nr 3 od 630 - 1600. Przedszkole uwzględnia postulaty rodziców w organizacji dnia i czasu pracy przedszkola m.in. poprzez badania ankietowe, sugestie indywidualne, wnioski od rodziców, jeżeli ich liczba stanowi co najmniej 10% ogółu uczęszczających lub na wniosek Rady Rodziców.

2) dzienny czas pracy oddziałów zamiejscowych w Tłokach i Widzimiu Starym wynosi 5 godzin. Dzienny czas pracy oddziałów 5-cio godzinnych w Przedszkolu nr 3 w Wolsztynie pracujących zmianowo trwa od 7.00 do 17.00

3) dzieci nie powinny przebywać dłużej w przedszkolu niż 9 godzin dziennie.



3. Termin przerwy wakacyjnej w pracy przedszkola zatwierdza organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola zgodnie z potrzebami rodziców. Przerwa w pracy przedszkola może trwać od 4 do 7 tygodni. W tym czasie istnieje możliwość zapewnienia dzieciom opieki ze strony innej placówki na terenie miasta. Przerwy w pracy przedszkola wykorzystywane są na przeprowadzanie niezbędnych remontów, gruntownych porządków wewnątrz i na zewnątrz budynku.

1) W okresie zmniejszonej frekwencji dzieci, dyrektor może podjąć decyzje o zmniejszeniu liczby oddziałów.

2) W okresie absencji nauczycieli dyrektor przedszkola może podjąć decyzję o dzieleniu grup dziecięcych.

3) Zarówno w sytuacji wymienionej w punkcie 1 i 2 liczba dzieci po połączeniu w oddziałach nie może przekraczać 25 i opiekę nad nimi sprawuje nauczyciel.



4. Zasady korzystania z wyżywienia i wnoszenia opłat:

1) żywienie dzieci w przedszkolu jest w całości płatne przez rodziców;

2) odpłatność za trzy posiłki: śniadanie, obiad i podwieczorek wynosi 100% stawki dziennej,

3) Wysokość stawki żywieniowej ustala Burmistrz Wolsztyna na wniosek dyrektora przedszkola

3a) Miesięczna stawka żywieniowa jest iloczynem dziennej stawki żywieniowej i ilości dni roboczych w miesiącu. Szczegółowe zasady dotyczące opłat za żywienie i zwrotów za nieobecności dziecka reguluje aktualna uchwała rady miejskiej

4) z żywienia w przedszkolu mogą też korzystać pracownicy przedszkola; zasady odpłatności za korzystanie przez pracowników z żywienia ustala organ prowadzący,

5) uchylony

5a) Usługi świadczone przez przedszkole w zakresie podstawy programowej realizowane są bezpłatnie w wymiarze 5 godzin dziennie od poniedziałku do piątku

5b) Dodatkowe świadczenie wykraczające poza podstawę programową są płatne. Szczegółowe zasady opłat o których mowa reguluje aktualna uchwała rady miejskiej

6) uchylony

7) Szczegółowe zasady wnoszenia opłat przez rodziców za korzystanie z usług przedszkola reguluje aktualna uchwała rady miejskiej oraz umowa zawarta przez rodziców z dyrektorem przedszkola





5. Wszystkie dzieci uczęszczające do przedszkola mają możliwość dokonania ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków, którego koszt ponoszą rodzice.







§ 11





1. W przedszkolu zatrudniony jest: dyrektor, wicedyrektor, nauczycielki, pracownicy administracji i obsługi.

2. Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust.1 określają odrębne przepisy i uchwały organu prowadzącego.





3. W przedszkolu na stanowisku administracyjnym zatrudnia się referenta do spraw zaopatrzenia. Na stanowiskach obsługowych zatrudnia się: pomoce nauczycielki, kucharkę, pomoce kucharki, pracowników do prac lekkich i woźnego.



1) Obowiązki referenta do spraw zaopatrzenia;

referent do spraw zaopatrzenia wykonuje prace związane z całością spraw administracyjnych i gospodarczych w przedszkolu, a w szczególności:

a) sprawuje opiekę nad całością pomieszczeń i sprzętu przedszkola,

b) załatwia sprawy związane z utrzymaniem w stanie używalności pomieszczeń i sprzętu gospodarczego przedszkola,

c) zaopatruje przedszkole w artykuły żywnościowe oraz środki czystości i materiały do zajęć dydaktycznych,

d) nadzoruje sporządzanie posiłków i przydzielanie porcji żywnościowych dzieciom i personelowi,

e) sporządza jadłospisy,

f) prowadzi magazyn i dokumentację magazynową zgodnie z przepisami,

g) uczestniczy w ogólnych zebraniach rodziców, naradach roboczych i w razie potrzeby w posiedzeniach rady pedagogicznej,

h) nadzoruje pracę kucharki, pomocy kuchennych i pracowników do prac lekkich oraz woźnego,

i) wykonuje inne czynności polecone przez dyrektora placówki,

j) przestrzega przepisów BHP,



2) obowiązki pomocy nauczycielki:

a) spełnia czynności opiekuńczo - obsługowe w stosunku do wychowanków,

b) utrzymuje czystość w przydzielonych pomieszczeniach,

c) wykonuje wszystkie czynności zlecone przez dyrektora, wynikające z organizacji pracy przedszkola,

d) wykonuje prace uzgodnione z nauczycielką w oddziale,

e) przygotowuje i przechowuje próbki pokarmowe zgodnie z zaleceniami SANEPID - u.

3) obowiązki kucharki i pomocy kuchennej:

a) przyrządza punktualnie zdrowe i higieniczne posiłki, zgodnie z recepturą, wartością kaloryczną produktów oraz normami żywienia,

b) przyjmuje produkty z magazynu i kwituje ich odbiór w raportach żywieniowych oraz dba o ich racjonalne zużywanie,

c) prowadzi magazyn podręczny,

d) utrzymuje w stanie używalności i powierzony sprzęt kuchenny i dba o czystość pomieszczeń kuchennych i naczyń,

e) bierze udział w ustalaniu jadłospisu,

f) wykonuje inne czynności polecone przez dyrektora wynikające z potrzeby i organizacji pracy.

4) obowiązki pracownika do pracy lekkiej:

a) utrzymuje czystość w przydzielonych przez dyrektora pomieszczeniach przedszkola,

b) służy pomocą dzieciom w czynnościach samoobsługowych i nauczycielce w organizowaniu zajęć oraz sprawowaniu opieki nad dziećmi na terenie przedszkola i poza nim,

c) nakrywa i sprząta po posiłkach,

d) rozkłada i sprząta leżaki,

e) wykonuje inne czynności polecone przez dyrektora, wynikające z potrzeby i organizacji pracy.

5) obowiązki woźnego:

a) dokonuje drobnych napraw sprzętu i wyposażenia przedszkola,

b) utrzymuje w czystości teren wokół budynku przedszkola i w pomieszczeniach piwnicznych,

c) zaopatruje przedszkole w artykuły spożywcze oraz inne artykuły niezbędne do prawidłowego funkcjonowania przedszkola,

d) dokonuje wymiany piasku w piaskownicy,

e) dokonuje codziennej kontroli (w godzinach rannych) terenu ogrodu przedszkolnego dba o jego czystość i usuwa zagrożenia mogące spowodować skaleczenie dziecka,

f) wykonuje prace ogrodnicze i porządkowe w ogrodzie przedszkolnym oraz dba o estetykę otoczenia przedszkola,

g) nadzoruje prawidłowe funkcjonowanie pieca grzewczego, zgłasza dyrektorowi terminy obowiązkowych przeglądów i napraw

h) dba o stan urządzeń technicznych w przedszkolu i dokonuje drobnych bieżących napraw na terenie przedszkola i w salach dziecięcych na polecenie nauczycielki,

i) w okresie letnim malowanie i konserwowanie sprzętu, dbanie o trawniki i rabaty,

j) w okresie zimowym codzienne odśnieżanie chodników głównychh i placu gospodarczego,

k) wykonuje inne czynności polecone przez dyrektora przedszkola.

4. Nowi pracownicy przedszkola zatrudnieni są po:

1) przeprowadzonej wstępnej rozmowie z dyrektorem przedszkola,

2) złożeniu niezbędnych dokumentów.

Okres zatrudnienia ustala dyrektor z pracownikiem (zależy on od aktualnych potrzeb i możliwości placówki).



5. Wszyscy pracownicy przedszkola zobowiązani są do:

1) wykonywania poleceń dyrektora przedszkola związanych z troską o dobre funkcjonowanie placówki,

2) troszczenia się o mienie przedszkola,

3) nie ujawniania opinii w sprawach przedszkola osobom nieupoważnionym i nie zatrudnionym w przedszkolu z wyjątkiem władz oświatowych i upoważnionych czynników społecznych,

4) przestrzegania dyscypliny służbowej polegającej na:

a) realizowaniu pełnych godzin pracy wyznaczonych w harmonogramie, nie spóźnianiu się do pracy i nie opuszczaniu stanowiska pracy przed wyznaczonym czasem,

b) codziennego podpisywania listy obecności,

c) usprawiedliwiania u dyrektora przedszkola nieobecności w pracy,

d) wykonywania pracy sumiennie i skrupulatnie,

e) zgłaszania administracji przedszkola zaistniałych szkód w sprzęcie,

f) nie wynoszenia potraw, żywności przeznaczonej do konsumpcji własnej,

g) czystego i nienagannego ubioru w czasie pracy,

h) poddawania się okresowym badaniom lekarskim, stanowiącym podstawę przyjęcia i wykonywania pracy.

i) Przestrzeganie przepisów BHP i P Poż. Oraz dyscypliny pracy.



6. Pracownicy zobowiązani są do znajomości niezbędnych do wykonywani na ich stanowiskach pracy przepisów, ścisłego ich przestrzegania oraz stałego aktualizowania wiedzy w danym zakresie.



7. Pracownicy przedszkola są odpowiedzialni za bezpieczeństwo i zdrowie dzieci.



8. Pracownicy przedszkola są zobowiązani do wykonywania innych poleceń dyrektora przedszkola, włącznie z czasowym przejściem na inne stanowisko pracy.



9. Każdemu pracownikowi powierza się określony zakres obowiązków. Postanowienia szczegółowe dla poszczególnych stanowisk są opracowane i zamieszczone w teczkach akt osobowych każdego pracownika.



10. Zakres zadań nauczycieli określony jest w §15.





§ 12





1. W przedszkolu Nr 3 za zgodą organu prowadzącego zostało utworzone stanowisko wicedyrektora.

2. Powołania wicedyrektora dokonuje dyrektor, po uzyskaniu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców

3. Wicedyrektor wykonuje zadania zgodnie z ustalonym podziałem kompetencji pomiędzy nim a dyrektorem. Szczegółowy zakres obowiązków umieszczony jest w teczce akt osobowych nauczyciela.

1) prowadzi pracę dydaktyczno - wychowawczą i opiekuńczą w wymiarze ustalonym w projekcie organizacyjnym przedszkola

2) współkieruje bieżącą działalnością wychowawczą, opiekuńczą dydaktyczną przedszkola

3) organizuje i nadzoruje zastępstwa za nieobecnego nauczyciela

4) ustala plan urlopów pracowników na dany rok kalendarzowy uwzględniając wnioski pracowników i organizację ciągłości pracy

5) przygotowuje materiały do projektu organizacyjnego i opracowuje siatkę godzin

6) prowadzi akta osobowe pracowników przedszkola

7) dba o bieżące przygotowanie dokumentów do sprawozdań

8) dba o promocję przedszkola w środowisku, nadzoruje aktualizację strony internetowej przedszkola

9) wykonuje prace biurowe związane z bieżącą działalnością przedszkola zlecone przez dyrektora

10) reprezentuje i zastępuje dyrektora w czasie jego nieobecności

4. Wicedyrektor posiada pełnomocnictwo do podejmowania decyzji w pilnych sprawach w czasie nieobecności dyrektora.

5. Dyrektor odwołuje nauczyciela ze stanowiska wicedyrektora w razie:

1) złożenia przez nauczyciela rezygnacji z trzymiesięcznym okresem wypowiedzenia

2) ustalenia negatywnej oceny pracy lub ustalenia negatywnej oceny powierzonych zadań

3) utraty zaufania dyrektora, rady pedagogicznej lub rady rodziców







§ 13





1. Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział opiece jednego lub dwóch nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań,



Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, przynajmniej jeden nauczyciel opiekuje się danym oddziałem przez cały okres uczęszczania dzieci do przedszkola, jeśli warunki kadrowe i organizacja pracy na to pozwalają.



§ 14





1. Przedszkole nr 3 jest przedszkolem ogólnodostępnym z oddziałem integracyjnym.

1a. Pierwszeństwo w przyjęciu do oddziału integracyjnego mają:

1) dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

2) dzieci pełnosprawne zgodnie z aktualnie obowiązującą uchwałą rady

miejskiej

2. W oddziale integracyjnym są zatrudnieni nauczyciel oraz nauczyciel wspomagający, a także mogą być zatrudnieni: logopeda, rehabilitant, pomoc nauczyciela po uzgodnieniu z organem prowadzącym.





§ 15







1. Nauczyciel w swoich działaniach wychowawczo - dydaktycznych i opiekuńczych ma za zadanie kierowanie się dobrem dzieci, troską o ich zdrowie, a także szanowanie godności osobistej wychowanka.



2. Nauczyciel wspiera rozwój i aktywność poznawczą dziecka nastawioną na poznawanie samego siebie, otaczającej rzeczywistości społeczno - kulturalnej i przyrodniczej, wzbogaconej o zasób jego własnych doświadczeń.



3. Nauczyciel prowadzący pracę wychowawczo - dydaktyczną i opiekuńczą jest odpowiedzialny za jej jakość i wyniki oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci;

1) nauczyciel kieruje działalnością dziecka poprzez organizowanie środowiska wychowawczego i tworzenie różnorodnych sytuacji edukacyjnych przez dostarczanie treści oraz stosowanie różnych metod i form pracy z dzieckiem;

2) podejmowane przez nauczyciela działania wychowawczo - dydaktyczne opierają się na:

a) stawianiu diagnozy pedagogicznej opartej na obserwacji zachowań dziecka,

b) przekładaniu zadań programowych na sytuacje wychowawczo - edukacyjne dla poszczególnych dzieci z uwzględnieniem ich rzeczywistych potrzeb i możliwości;



4. Do zadań nauczyciela należy przestrzeganie statutu przedszkola, a w szczególności:

1) współdziałania z rodzicami (prawnymi opiekunami) dziecka w sprawach wychowania i nauczania dzieci, z uwzględnieniem prawa rodziców (opiekunów prawnych) do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju, w celu:

a) poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych dziecka,

b) ustalenia odpowiednich, właściwych form pracy w działaniach wychowawczych,

c) włączenie rodziców (prawnych opiekunów) w działalność przedszkola;

2) planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno - wychowawczej oraz odpowiedzialność za jej jakość. Projekt planu pracy wychowawczo - dydaktycznej opracowany jest na podstawie prowadzonej diagnozy dzieci.



Zadania nauczycieli związane z planowaniem pracy dydaktyczno - wychowawczej obejmują w szczególności:

a) realizowanie podstawowych zadań przedszkola;

b) dbanie o życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci w przedszkolu ze szczególnym uwzględnieniem wycieczek, spacerów, pobytu dzieci w ogrodzie przedszkolnym, zgodnie z przepisami prawa;

c) tworzenie warunków wspomagających rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowań poprzez wzbogacenie warsztatu pracy swojego oraz dzieci;

d) szanowanie indywidualności dzieci;

e) wprowadzenie zmian do swojej pracy, poszukiwanie nowych pomysłów wzmacniających aktywność dziecka oraz jego zainteresowania;

f) czynny udział w zajęciach rytmiczno - umuzykalniających - współdziałanie z prowadzącym i wspomaganie dzieci wymagających pomocy;

g) opiekę doświadczonych nauczycieli nad młodszymi poprzez prowadzenie zajęć koleżeńskich, wspólne rozwiązywanie problemów występujących w przedszkolu;

h) ciągłe samokształcenie przez:

. udział w konferencjach metodycznych i zespołach samokształceniowych oraz problemowych,

. udział w spotkaniach z różnymi specjalistami w formie wykładów, seminariów, zajęć o charakterze warsztatowym,

. czytanie na bieżąco literatury wiążącej się z problematyką rozwoju i edukacji dzieci w wieku przedszkolnym;

i) prowadzenie na bieżąco dokumentacji pedagogicznej oddziału:

. dziennika zajęć,

. dokumentacji prowadzonej diagnozy dzieci

. bieżących projektów edukacyjnych do pracy z dziećmi,

. zeszytów zabaw i ćwiczeń ruchowych, jeśli nauczycielki stosują w pracy zestawy własne,

. dzienników zajęć dydaktyczno - wyrównawczych i specjalistycznych (jeśli takie zajęcia są prowadzone przez specjalistów);

. sporządzanie pisemnej informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole przez nauczycielki których dzieci z oddziału odbywają obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne

j) wykonywanie zadań dodatkowych przydzielonych w harmonogramie zadań na dany rok szkolny uwzględniających umiejętności, predyspozycje i zainteresowania.

k) współdziałanie nauczycielek pracujących w jednej grupie w celu zapewnienia ciągłości i prawidłowej koordynacji procesu edukacyjnego odbywa się poprzez:

. ustalanie programów nauczania dla swojego oddziału oraz modyfikowania go w miarę potrzeb;

. realizowanie zaplanowanej tematyki w czasie określonym w bloku tematycznym

. realizowanie zajęć z całą grupą, z małymi zespołami powstającymi spontanicznie z inicjatywy dzieci lub w zespołach dobieranych przez nauczycieli, zgodnie z założonym celem działania, a także w trybie zajęć indywidualnych.



3) prowadzenie diagnozy pedagogicznej mającej na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowania tych obserwacji w sposób wypracowany przez radę pedagogiczną;

3a) nauczyciele prowadzą obserwację pedagogiczną (diagnozę) zakończoną analizą w celu przygotowania pisemnej informacji o dziecku do podjęcia nauki w szkole.

4) współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno - pedagogiczną, zdrowotną i inną;



5. Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora przedszkola, doradcy metodycznego oraz rady pedagogicznej, a także ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych i naukowych.



6. W przedszkolu mogą być zatrudnieni specjaliści (logopeda, rehabilitant).

1) Do zadań i obowiązków logopedy należy:

a) prowadzenie badań logopedycznych kwalifikujących dzieci do terapii logopedycznej,

b) prowadzenie grupowej lub indywidualnej terapii logopedycznej,

c) współpraca z nauczycielami w prowadzeniu opieki logopedycznej,

d) współpraca z rodzicami dzieci, którym udzielana jest pomoc logopedyczna,

e) prowadzenie badań kontrolnych mowy dzieci - 1 raz w półroczu,

f) prowadzenie zeszytów ćwiczeń dla rodziców, nauczycieli oraz dziennika zajęć.

2) Do zadań i obowiązków rehabilitanta należy:

a) prowadzenie grupowej lub indywidualnej gimnastyki korekcyjnej,

b) współpraca z nauczycielami w zakresie profilaktyki wad postawy,

c) współpraca z rodzicami dzieci, którym udzielana jest pomoc w zakresie wad postawy,

d) prowadzenie dziennika zajęć.



7. Zasady współpracy z rodzicami:

1) Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.

2) Współdziałanie rodziców i nauczycieli ma na celu stworzenie jak najlepszych warunków rozwoju wychowankom oraz podnoszenie poziomu placówki.

3) Rodzice mają prawo do:

a) znajomości zadań wynikających z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i planu rozwoju przedszkola, z którym zapoznawani są na pierwszym w roku szkolnym zebraniu grupowym

b) znajomości tematów i treści projektów edukacyjnych w danym oddziale, z którym zapoznawani są poprzez gazetki oddziałowe prowadzone przez nauczycielki;

c) uzyskiwania rzetelnej informacji na temat dziecka, jego zachowania i rozwoju poprzez obserwowanie własnego dziecka w trakcie zajęć otwartych organizowanych przez nauczycieli, uzyskiwania od nauczycieli w kontaktach indywidualnych informacji z prowadzonych obserwacji dzieci, bezpośrednią wymianę informacji, wgląd w karty pracy dziecka i teczki jego prac plastycznych.

4) Stałe spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze organizowane są przez nauczycieli nie rzadziej niż raz na kwartał, zgodnie z planem współpracy z rodzicami opracowanym przez nauczycieli danego oddziału przyjętym na dany rok szkolny w uzgodnieniu z rodzicami.

5) Spotkania ze wszystkimi rodzicami dzieci organizowane są w miarę bieżących potrzeb, lecz nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym.



§ 16





1. uchylony



1a. Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 5 lat z zastrzeżeniem ust. 2a

1) dyrektor przedszkola może przyjąć do przedszkola dziecko, które ukończyło 2,5 roku, lecz w bieżącym roku szkolnym do 31 grudnia ukończy 3 lata



2. uchylony

2a. Dziecko, które posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego może uczęszczać do przedszkola powyżej 6 lat nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 8 lat.
2b. Dziecko w wieku 6 lat, które w latach szkolnych 2012/13 i 2013/14 nie rozpocznie spełniania obowiązku szkolnego, może kontynuować przygotowanie przedszkolne w przedszkolu.


3. Do przedszkola w pierwszej kolejności przyjmowane są;

1) dzieci matek lub ojców samotnie wychowujących dzieci;

2) dzieci matek lub ojców, wobec których orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności bądź całkowitą niezdolność do pracy albo samodzielnej egzystencji na podstawie odrębnych przepisów;

3) dzieci rodzin zastępczych.

4) młodsze rodzeństwo dzieci już uczęszczających do przedszkola

4a) uchylony

4b)dzieci z rodzin wielodzietnych (troje i więcej), których oboje rodzice pracują

4c) Dzieci matek lub ojców, którzy są pracownikami przedszkola

5) dzieci rodziców oboje pracujących

3a. Kryteria przyjęć do przedszkola nie obowiązują dzieci 5-letnich , które od

września 2011 roku objęte zostały obowiązkiem odbycia rocznego

przygotowania przedszkolnego

3b. Do oddziałów 5-godzinnych przyjmowane są dzieci 5-letnie w przypadku

wolnych miejsc przyjmujemy dzieci 4-letnie zgodnie z obowiązującą uchwałą

rady miejskiej



4. Zapisy do przedszkola

1) Uchylony

1a) Zapisy dzieci do przedszkola regulują aktualne uchwały rady miejskiej

2) karty zgłoszenia dzieci do przedszkola wydaje i przyjmuje dyrektor przedszkola

3) złożenie karty nie jest jednoznaczne z przyjęciem dziecka do przedszkola.

5. Przyjęcia dzieci do przedszkola

1) przyjęć dzieci do przedszkola dokonuje Gminna Komisja Rekrutacyjna powołana przez Burmistrza Wolsztyna

2) uchylony

3) Szczegółowe zasady dotyczące list dzieci przyjętych do przedszkola od 1 września regulują obowiązujące uchwały rady miejskiej

5a. Rodzice dzieci przyjętych do przedszkola i kontynuujących edukację

przedszkolną zobowiązani są do zawarcia umowy z dyrektorem o świadczenie

usług przedszkolnych na dany rok szkolny. Szczegółowe zasady dotyczące

zawierania umów regulują obowiązujące uchwały rady miejskiej.



6. Przyjmowanie dzieci do przedszkola w ciągu roku szkolnego może nastąpić tylko w przypadku wolnych miejsc

7. W przypadku dziecka przewlekle chorego przed przyjęciem go do przedszkola wymagane jest przedłożenie zaświadczenia od lekarza specjalisty z dokładnym określeniem rodzaju choroby i wszelkich wskazań do pobytu dziecka w przedszkolu.

8. Decyzję o przyjęciu dziecka niepełnosprawnego podejmuje komisja rekrutacyjna lub dyrektor po wnikliwym zbadaniu sprawy oraz ze szczególnym zwróceniem uwagi na to czy rozkład architektoniczny przedszkola pozwala przyjąć dziecko niepełnosprawne.



9. W przedszkolu respektowane są prawa dziecka. Przedszkole nr 3 kieruje się zasadą dobra dziecka, według której wszystkie działania podejmowane są w najlepiej pojętym interesie dziecka. Dziecko ma prawo do:

1) zabawy i działania w bezpiecznych warunkach;

2) ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej;

3) akceptacji takim jakim jest;

4) ochrony i poszanowania jego godności osobistej;

5) życzliwego i podmiotowego traktowania;

6) przebywania w spokojnej, pogodnej atmosferze z wykluczeniem pośpiechu;

7) rozwoju z uwzględnieniem zainteresowań, możliwości i potrzeb;

8) wyboru zadań i sposobu ich rozwiązywania;

9) zabawy i wyboru towarzyszy zabaw;

10) nagradzania wysiłku;

11) współdziałania z innymi;

12) badania i eksperymentowania;

13) doświadczenia konsekwencji własnego zachowania (ograniczonego względami bezpieczeństwa)

14) różnorodnego działania, bogatego w bodźce i poddającego się procesom twórczym otoczenia;

15) codziennego pobytu na powietrzu;

16) korzystania z zajęć korekcyjnych, terapii logopedycznej, jeśli takiej pomocy potrzebuje;

17) formułowania własnych ocen, zadawania trudnych pytań (na które powinno uzyskać rzeczową zgodną z prawdą odpowiedź);

18) ciągłej opieki ze strony nauczyciela

19) przebywania z osobami odpowiedzialnymi i zaangażowanymi, do których może się zwrócić;

20) snu i wypoczynku, jeśli jest zmęczone;

21) zdrowego jedzenia i picia, gdy jest głodne i spragnione;

22) nauki regulowania własnych potrzeb.



10. Dziecko w Przedszkolu nr 3 ma obowiązek:

1) stosowania się do przyjętych umów obowiązujących całą grupę opracowanych przez nauczyciela wraz z dziećmi

2) pełnienia funkcji dyżurnego;

3) włączania się do prac porządkowych na sali (w ogrodzie) po zajęciach lub zabawie;

4) stosowania zasady "nie rób drugiemu co tobie nie miłe";

5) noszenia obuwia domowego w budynku przedszkola;

6) zgłaszania potrzeby opuszczania sali osobie dorosłej sprawującej nad nimi opiekę;

7) przestrzegania zasad bezpiecznego poruszania się w obrębie ciągów komunikacyjnych,

8) nie opuszczania budynku przedszkola i ogrodu przedszkolnego samowolnie bez opieki osoby dorosłej;

9) bawienia się tylko w miejscach i obszarach wyznaczonych przez nauczyciela;

10) zgłaszania osobie dorosłej faktu zauważenia niebezpiecznych, podejrzanych i nieznanych przedmiotów;

11) nie spożywania owoców z drzew i krzewów ozdobnych oraz grzybów.



11. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą dyrektora przedszkola do skreślenia dziecka z listy wychowanków. Dziecko może zostać skreślone z listy

w przypadku:

1) braku wiadomości o powodach nieobecności dziecka trwającej ponad jeden miesiąc;

2) nie uiszczanie opłat za pobyt dziecka przez okres 2 miesięcy

3) systematycznego nie podporządkowywania się uchwałom organów wewnątrz przedszkolnych.

4) uchylony

5) nieobecności ciągłej trwającej dłużej niż 2 miesiące pomimo usprawiedliwienia

6) Usprawiedliwienie o którym mowa w ust 1 i 5 musi zostać wyrażone na piśmie i dostarczone do dyrektora przedszkola niezwłocznie po zaistnieniu zdarzenia

7) skreślenie dziecka z listy wychowanków nie dotyczy dziecka odbywającego roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne







§ 17



1. Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, lub za pomocą poczty, a także

ustnie do protokołu

1. W przypadku zgłoszenia skargi lub wniosku ustnie, przyjmujący zgłoszenie sporządza protokół, który podpisują wnoszący skargę i przyjmujący zgłoszenie.

2. W protokole zamieszcza się datę przyjęcia skargi lub wniosku, imię i nazwisko oraz adres zgłaszającego i zwięzły opis sprawy.

3. Przyjmujący skargi i wnioski potwierdza złożenie skargi lub wniosku, jeżeli zażąda tego wnoszący.

4. Skargi i wnioski nie zawierające imienia i nazwiska oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpatrzenia.

6. Szczegółowe zasady rozpatrywania skarg i wniosków określają odrębne przepisy.



§ 18





1. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

2. Przedszkole działa na zasadach jednostki budżetowej.



3. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określają odrębne przepisy. Obsługę księgowo - finansową prowadzi i przechowuje Gminny Zespół Obsługi Ekonomicznej i Administracyjnej Oświaty w Wolsztynie.



4. Podstawowymi dokumentami w działalności przedszkola są:

1) orzeczenie organizacyjne placówki,

2) projekt organizacyjny na dany rok szkolny zatwierdzony przez organ prowadzący placówkę,

3) plan rozwoju przedszkola,

4) protokólarz rady pedagogicznej,

5) protokoły rady rodziców,

5a) uchylony

6) dzienniki zajęć poszczególnych grup,

7) plany miesięczne,

8) książki kontroli,

9) akta osobowe,

10) rejestr wypadków uczniowskich i pracowniczych,

11) rejestr zastępstw i godzin ponadwymiarowych,

12) sprawozdania statystyczne,

13) plany budżetowe i dokumentacja,

14) karty zgłoszeń,

15) książka inspekcji sanitarnej,

16) raporty żywieniowe,



1) zdrowego jedzenia i picia, gdy jest głodne i spragnione;

2) nauki regulowania własnych potrzeb.



10. Dziecko w Przedszkolu nr 3 ma obowiązek:

1) stosowania się do przyjętych umów obowiązujących całą grupę opracowanych przez nauczyciela wraz z dziećmi

2) pełnienia funkcji dyżurnego;

3) włączania się do prac porządkowych na sali (w ogrodzie) po zajęciach lub zabawie;

4) stosowania zasady "nie rób drugiemu co tobie nie miłe";

5) noszenia obuwia domowego w budynku przedszkola;

6) zgłaszania potrzeby opuszczania sali osobie dorosłej sprawującej nad nimi opiekę;

7) przestrzegania zasad bezpiecznego poruszania się w obrębie ciągów komunikacyjnych,

8) nie opuszczania budynku przedszkola i ogrodu przedszkolnego samowolnie bez opieki osoby dorosłej;

9) bawienia się tylko w miejscach i obszarach wyznaczonych przez nauczyciela;

10) zgłaszania osobie dorosłej faktu zauważenia niebezpiecznych, podejrzanych i nieznanych przedmiotów;

11) nie spożywania owoców z drzew i krzewów ozdobnych oraz grzybów.



11. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą dyrektora przedszkola do skreślenia dziecka z listy wychowanków. Dziecko może zostać skreślone z listy

w przypadku:

1) braku wiadomości o powodach nieobecności dziecka trwającej ponad jeden miesiąc;

2) nie uiszczanie opłat za pobyt dziecka przez okres 2 miesięcy

3) systematycznego nie podporządkowywania się uchwałom organów wewnątrz przedszkolnych.

4) uchylony

5) nieobecności ciągłej trwającej dłużej niż 2 miesiące pomimo usprawiedliwienia

6) Usprawiedliwienie o którym mowa w ust 1 i 5 musi zostać wyrażone na piśmie i dostarczone do dyrektora przedszkola niezwłocznie po zaistnieniu zdarzenia

7) skreślenie dziecka z listy wychowanków nie dotyczy dziecka odbywającego roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne







§ 17



1. Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, lub za pomocą poczty, a także

ustnie do protokołu

1. W przypadku zgłoszenia skargi lub wniosku ustnie, przyjmujący zgłoszenie sporządza protokół, który podpisują wnoszący skargę i przyjmujący zgłoszenie.

2. W protokole zamieszcza się datę przyjęcia skargi lub wniosku, imię i nazwisko oraz adres zgłaszającego i zwięzły opis sprawy.

3. Przyjmujący skargi i wnioski potwierdza złożenie skargi lub wniosku, jeżeli zażąda tego wnoszący.

4. Skargi i wnioski nie zawierające imienia i nazwiska oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpatrzenia.

6. Szczegółowe zasady rozpatrywania skarg i wniosków określają odrębne przepisy.



§ 18





1. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

2. Przedszkole działa na zasadach jednostki budżetowej.



3. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określają odrębne przepisy. Obsługę księgowo - finansową prowadzi i przechowuje Gminny Zespół Obsługi Ekonomicznej i Administracyjnej Oświaty w Wolsztynie.



4. Podstawowymi dokumentami w działalności przedszkola są:

1) orzeczenie organizacyjne placówki,

2) projekt organizacyjny na dany rok szkolny zatwierdzony przez organ prowadzący placówkę,

3) plan rozwoju przedszkola,

4) protokólarz rady pedagogicznej,

5) protokoły rady rodziców,

5a) uchylony

6) dzienniki zajęć poszczególnych grup,

7) plany miesięczne,

8) książki kontroli,

9) akta osobowe,

10) rejestr wypadków uczniowskich i pracowniczych,

11) rejestr zastępstw i godzin ponadwymiarowych,

12) sprawozdania statystyczne,

13) plany budżetowe i dokumentacja,

14) karty zgłoszeń,

15) książka inspekcji sanitarnej,

16) raporty żywieniowe,

17) kartoteki magazynowe,

18) księgi inwentarzowe,

19) ewidencja aktów prawnych,

20) inne dokumenty wymagane odrębnymi przepisami.

5. Statut jest dokumentem otwartym. Rada pedagogiczna może wprowadzać do niego zmiany w drodze uchwały w oparciu o aktualne przepisy prawa oświatowego.

5. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej: dzieci, nauczycieli, rodziców, pracowników administracji i obsługi.

7. Dla zapewnienia znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się:

1) udostępnienie statutu zainteresowanym przez dyrektora przedszkola

2) umieszczenie treści statutu na stronie internetowej przedszkola

7. Traci moc statut przedszkola uchwalony i podpisany przez radę pedagogiczną

7 maja 2002 roku.

9. Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia.

5. Niniejszy statut został uchwalony na posiedzeniu rady pedagogicznej dnia 14.12.2009r

6. Za zgodność z protokołem rady pedagogicznej z dnia 14.12.2009 roku - Uchwała nr 3/2009



12. Niniejszy statut reguluje organizację i zakres działania przedszkola.





PODSTAWY PRAWNE



1. Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.)

2. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity: Dz. U. z 2006r. Nr 97, poz. 674, z późn. zm.)

3. Ustawa z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.)

4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola i publicznych szkół (Dz. U. z 2001 Nr 61, poz. 624 z późn. zm.)

5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009r. Nr 4, poz.17)

6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168 poz. 1324)

7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003r. Nr 6, poz. 69)

8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno - pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003r. Nr 11, poz. 114)

9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (Dz. U. Nr 36, poz. 155, z późn. zm.)

10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002r. Nr 56, poz. 506)

11. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 lutego 2002r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2002r. Nr23,poz.225, z późn. zm.)

12. Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989r. (Dz. U. z 1991r. Nr 120, poz. 526, ze zm.)

13. Ustawa z dnia 5 sierpnia 2010r o zmianie ustawy o systemie oświaty (Dz. U. Nr 148 poz. 991)

14. Ustawa z dnia 19 marca 2009r o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz zmianie niektórych ustaw (Dz. U. 2009.56.458)

15. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010r w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno - pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2010r Nr 228, poz. 1487)





Przedszkole 3 WolsztynPrzedszkole 3 WolsztynPrzedszkole 3 WolsztynPrzedszkole 3 WolsztynPrzedszkole 3 WolsztynPrzedszkole 3 WolsztynPrzedszkole 3 Wolsztyn

Kliknij aby powiększyć


www.p3wolsztyn.pl 2012 - 2024. "Zezwala się na wykorzystywanie materiałów zamieszczonych w witrynie w innych publikatorach, pod warunkiem podania źródła ich pochodzenia"